Assalamualaikum
Setiap Telco diMalaysia ini mempunyai sasaran pelanggan yg berbeza
mengikut perubahan teknologi yg semakin canggih.Panggilan suara kini sudah mula
berkurangan dan penggunaan data semakin meningkat .
Kebanyakan Telco tahu cara penggunaan pelanggan melalui analisis yg
dilakukan setiap hari . Kekerapan pelanggan membuat panggilan , masa bercakap ,
sms , data dan banyak lagi . Behaviour pelanggan menjadi teras kepada
keuntungan setiap telco .
Blok panggilan merupakan pekara yg paling senang untuk mengaut
keuntungan kerana rata rata pelanggan tidak melihat jam semasa membuat
panggilan .Disebabkan itu panggilan 2 blok perminit sangat sesuai dgn pelanggan
yg bercakap dibawah 30 saat .
Panggilan dibawah 30 saat adalah jumlah panggilan yg paling banyak
dilakukan oleh masyarakat kita . Ianya menyumbang kepada hampir 90 % revenue
panggilan suara . Sebab itu selalu lah melihat charge panggilan pendek di semua
telco yg anda gunakan .
Perkhidmatan data jugak menyumbang keuntungan yg banyak kepada
telco. Sekali lagi tabiat penggunaan data oleh masyarakat kita membuat syarikat
ini mengambil segala peluang utk mengambil keuntungan . Contohnya PAY PER USE
...dimana kita terlupa hendak menutup perkhidmatan data lantas kredit yg ada di
charge sebanyak 5 sen atau 10 sen per kb ..
Dan ada banyak FUP (fair ussage policy) yg akan menyebabkan anda
berkongsi kelajuan data jika pengunaan sesuatu masa menjadi banyak .. ibarat
beli data berkelajuan 4 G tetapi hanya dapat kelajuan 3.6 MBPS ... 4 G atau LTE
sepatutnya mempunyai kelajuan diantara 20 MBPS hingga 100 MBPS ..
ONEXOX bukan yg terbaik tetapi kita akan cuba utk memenuhi
keperluan pengguna dgn kadar yg terendah dan berdaya saing ..
Kami baru bermula ditahun 2014 bersama ONEXOX ..beri kami masa
untuk menjadi lebih baik ..Sokongan anda sgt sgt penting utk kami meneruskan
perjuangan kami membuktikan entiti bumiputera tidak malas , berdaya saing dan
amanah .. Insyallah
Semoga penjelasan saya cukup utk menjawab soalan soalan
perbandingan dgn telco telco lain .. sudah lebih 100 ribu pelanggan aktif
dicipta oleh rakan niaga kami dan majoriti berpuas hati dgn perkhidmatan kami
walaupun kami tau ada banyak lagi ruang penambahbaikan perlu dilakukan ...
Terima Kasih kerana bersama kami
Salam semua
Rujukan: CEO ONEXOX, Ariesyam