Tip memilih staff: Bukan yang 'baik',
tetapi yang 'betul'.
Ini kesilapan yang sangat banyak
dilakukan oleh peniaga amatur apabila mereka memilih staff.
+ Mereka pilih staff yang 'baik'.
+ Bisnes memerlukan staff yang 'betul'.
Dalam bisnes, pilih staff yang mempuyai
kelayakan menjalankan fungsi-fungsi bisnes dengan 'betul' dan cekap.
+ Calon yang 'baik', belum tentu calon
yang 'betul'.
+ Orangnya mungkin 'baik' tetapi kerjanya
tidak 'betul'
Ciri seorang timbalan yang bagus....
Dalam suatu survey pendapat yang pernah
dijalankan oleh majalah FORTUNE International, 500 CEO syarikat korporat
terbesar di USA diminta menyenaraikan 3 ciri yang wajib ada pada calon timbalan
mereka.
Inilah 3 ciri yang paling tinggi dalam
senarai yang diberikan:
No. 1 - Orang itu wajib pandai mendorong
orang-orang lain.
No. 2 - Orang itu wajib pandai
berkomunikasi.
No. 3 - Orang itu wajib tahu kerja-kerja
teknikalnya.
+ Apabila kita mempunyai keperluan mahu bercakap dengan staff, jangan panggil staff datang ke meja kita.
+ Kalau staff berdiri sebab dia mahu
hormat kita, suruh dia duduk semula.
+ Biar kita yang berdiri.
Mendisiplinkan Staff Corot
Staff 'corot' adalah staff yang melakukan
pelbagai kesalahan di tempat kerja.
sebagai contoh, staff itu bertugas
sebagai designer. Hasil kerjanya memang bagus, tetapi beliau kerap datang
lambat ke pejabat, sehingga hal itu menyebabkan dua tiga orang staff lain ikut
mula datang lambat.
Beginilah cara mendisiplinkan staff
corot:
+ Terangkan kepada staff corot itu
peraturan pejabat berkaitan waktu kerja. Terangkan peraturan itu dalam 1 ayat
sahaja.
+ Jangan kritik kesalahannya.
+ Jangan nasihati dia supaya memperbaiki
perangainya.
+ Jangan ugut dia dengan hukuman yang
boleh dikenakan ke atasnya.
Tip untuk Perempuan yang Menjadi Ketua
Kepada Lelaki
+ Jangan mengajar-ajar staff lelaki apa yang kita rasa kita lebih tahu dan kita lebih pandai. Apabila mereka tanya baru beritahu. Jika mereka tidak tanya, diam sahaja.
+ Jangan sekali-kali memberi nasihat kepada staff lelaki tentang baik-buruk sesuatu perkara. Ini pantang besar!
+ Apabila staff lelaki mengaku dia sudah tersilap, jangan cakap apa-apa. Senyum sahaja!
+ Jangan volunteer nak tolong staff lelaki menyiapkan kerjanya. Kita buat sahaja kerja kita sendiri..
+ Jangan mengajar-ajar staff lelaki apa yang kita rasa kita lebih tahu dan kita lebih pandai. Apabila mereka tanya baru beritahu. Jika mereka tidak tanya, diam sahaja.
+ Jangan sekali-kali memberi nasihat kepada staff lelaki tentang baik-buruk sesuatu perkara. Ini pantang besar!
+ Apabila staff lelaki mengaku dia sudah tersilap, jangan cakap apa-apa. Senyum sahaja!
+ Jangan volunteer nak tolong staff lelaki menyiapkan kerjanya. Kita buat sahaja kerja kita sendiri..
Apakah tuan memiliki ijazah profesional,
banyak membaca buku, pandai bercakap dan menyuarakan pendapat?
+ Orang pandai sangat konfiden mereka pandai.
Jadi, apabila bersama dengan orang-orang pandai, kita jangan 'tunjuk pandai'. Dengan cara itu, mereka akan suka berurusan dengan kita.
+ Orang pandai sangat suka mendengar pendapat mereka sendiri.
Jadi, apabila orang pandai bercakap, kita diam sahaja. Biar orang pandai itu yang banyak bercakap. Biarkan dia rasa puas hati dengan percakapannya, nanti dia suka bercakap-cakap dengan kita!
Tip menjadi ketua yang tidak dibenci oleh
orang bawahan....
3. Jangan 'suruh'. Manusia tidak suka disuruh-suruh.
4. Jangan 'pantau'. Manusia tidak suka dipantau-pantau.
Jika iya, ertinya tuan seorang orang
pandai.
Banyak orang pandai tidak pandai
bekerjasama dengan sesama orang pandai. Mereka mudah berkonflik pendapat.
Sesama rakan-kongsi pun mereka berkonflik, lalu berpecah.
Ikut tip-tip ini, insyaAllah orang-orang
pandai suka berurusan dengan kita:
+ Orang pandai sangat konfiden mereka pandai.
Jadi, apabila bersama dengan orang-orang pandai, kita jangan 'tunjuk pandai'. Dengan cara itu, mereka akan suka berurusan dengan kita.
+ Orang pandai sangat suka mendengar pendapat mereka sendiri.
Jadi, apabila orang pandai bercakap, kita diam sahaja. Biar orang pandai itu yang banyak bercakap. Biarkan dia rasa puas hati dengan percakapannya, nanti dia suka bercakap-cakap dengan kita!
+ Orang pandai pantang dibuktikan
pendapat mereka salah.
Jadi, meskipun sah-sah pendapat orang
pandai itu salah, kita diam sahaja. Biar orang lain yang membuktikan dia salah.
Kita jaga hubungan baik. Dengan sikap berdiam, orang pandai itu akan terus suka
bercakap-cakap dengan kita.
Tip pengurusan gaya Nabi....
Salah satu ciri orang-orang Nabi adalah
mereka itu mempunyai enthusiasm yang amat tinggi.
Pantang sahaja Nabi memberitahu sesuatu,
terus mereka lakukannya, tak payah disuruh-suruh!
Kita sebagai majikan, dapat menjadikan
staff kita macam orang-orang Nabi. Penuh entusiasme.
Perkara-perkara yang membunuh entusiasme....
1. Nasihat yang tidak diminta
2.
Teguran
3.
Peringatan
4.
Kritikan
5.
Siasatan
6.
Ungkitan
7.
Ramalan negatif
8.
Denda, hukuman
Perkara-perkara yang mencipta
entusiasme....
1. Pujian ke atas sikap yang baik
2.
Pujian ke atas daya usaha
3.
Pujian ke atas hasil kerja
4.
Pujian ke atas prestasi
5.
Pujian serta-merta
6.
Pujian yang diucapkan di hadapan orang
7.
Pujian ke atas pencapaian kecil
8.
Pujian di belakang
9.
Sangka baik
1. Gunakan teknik-teknik yang betul
apabila menurunkan kerja kepada orang bawahan.
2. Apabila menurunkan kerja, turunkan
juga kuasa.3. Jangan 'suruh'. Manusia tidak suka disuruh-suruh.
4. Jangan 'pantau'. Manusia tidak suka dipantau-pantau.
Rujukan: Puan Ainon Mohd, PTS Group