Pertama: Mencari partner bunyinya mudah.
Mencari partner hanya mudah bagi syarikat yang sudah kukuh dan kuat dalam pasaran.
Ia amat sukar bagi peniaga yang masih baru dan masih belajar berpartner.
Syarikat yang sudah kukuh dan kuat mampu menawarkan banyak manfaat kepada partnernya. Syarikat seperti itu memiliki banyak kelebihan yang sangat diperlukan oleh partner barunya:
+ Reputasi dan brand.
+ Ekosistem dalam kumpulan
syarikat-syarikatnya.
+ Sumber modal internal.
+ Kepimpinan yang baik.
KEDUA: Siapakah yang dipanggil ENTREpreneur?
Entreprenuer adalah seorang yang tahu
memulakan syarikat dan membuka bisnesnya sendiri. Dia pandai mencari duit modal
bagi memulakan dan menjalankan perniagaannya.
Siapakah yang dipanggil INTRApreneur?
Intrapreneur adalah seorang yang bekerja dalam syarikat. Dia tidak pandai mencari sendiri duit modal, tetapi dia pandai menjalankan, menguruskan, dan mengembangkan bisnes yang duit modalnya disediakan oleh orang lain.
Banyak entrepreneur terkial-kial hendak mengembangkan bisnesnya kerana dia tidak mempunyai seorang intraprenuer sebagai rakan-kongsinya
Nampak peluang itu, kita nak buat bisnes
itu. Nampak peluang bisnes ini, kita nak buat bisnes ini.
Salah satu alat yang dapat membantu kita
kekal pada fokus adalah roadmap. Semua syarikat perlu mempunyai roadmap.
Ini peta jalan bisnes kita. Tanpa mempunyai
roadmap, kita mudah hilang fokus.
+ 5 tahun dari sekarang, apa yang mahu dicapai? Tuliskan.
+ 3 tahun dari sekarang, apa yang mahu
dicapai? Tuliskan.
+ 12 bulan dari sekarang, apa yang mahu
dicapai? Tuliskan.
+ 6 bulan dari sekarang, apa yang mahu
dicapai? Tuliskan.
+ 1 bulan dari sekarang, apa yang mahu
dicapai? Tuliskan.Tampal roadmap di dinding di mana semua staff boleh nampak!
KEEMPAT: Sebagai pemilik syarikat, lakukan perkara ini:
+ Apabila staff mengemukakan cadangan
tentang bagaimana dia mahu menjalankan kerjanya, terima sahaja cadangannya itu.
+ Jika kita tidak berapa faham perkara
yang dicadangkannya itu, minta dia terangkan sampai kita faham. + Apabila kita sudah faham, terus angguk dan katakan: “Saya setuju. Buatlah!” ….
KELIMA: Apakah itu 'associated
perception'?
Associated perception adalah salah satu modal sosial dalam bisnes. Sebagai businessman, kita perlu meningkatkan nilai modal ini pada diri kita.
Langkah meningkatkan modal sosial:
+ Pilih golongan yang mempunyai imej
positif.
+ Biar kita selalu dilihat berada dalam
kumpulan itu. + Kita akan menikmati associated perception yang positif.
+ Apakah kita berkawan dengan penjual minyak wangi?
Dengan siapakah diri kita
di-associate-kan?
Apakah kita di-associate-kan dengan
golongan peniaga Melayu ali baba?
Apakah kita di-associate-kan dengan
golongan peniaga yang terlibat dengan rasuah?
Kita mungkin tidak melakukan rasuah,
tetapi kita disangka melakukan rasuah apabila kita selalu dilihat duduk semeja
minum kopi dengan businessman yang diketahui mengamalkan rasuah.
KEENAM: Dalam bisnes, apabila cuba mengatasi isu-isu tingkah laku staff,
skip fasa cuba memahami punca-punca yang menghasilkan isu-isu itu, terus
melompat ke fasa mendesain penyelesaiannya.
KETUJUH: Tanya: Apa rasanya kena membayar banyak hutang
bisnes setiap bulan?
Jawab: Bagi orang bisnes, membayar hutang
bisnes adalah suatu ‘tugas’.
Orang lain tengok pisau tajam, tengok
darah, mereka takut. Doktor bedah rasa biasa sahaja.
Orang lain tengok orang bisnes sain
berkeping-keping cek ratus-ratus ribu ringgit membayar hutang sana sini.
Tidakkah terasa sayang betul nak serahkan duit kepada orang lain? Orang bisnes
rasa biasa sahaja.
KELAPAN: Tugas berat seseorang CEO adalah (a) Menggembirakan staff, dan
(b) Memenuhi harapan pemegang saham.
KESEMBILAN: TANYA:
Yang manakah yang perlu didaftarkan lebih awal? Syarikat holding-kah? Syarikat
subsidiari-kah?
JAWAB: Mana-mana pun boleh.
Lazimnya businessman mendaftarkan beberapa
syarikat dan menjalankan bisnes yang berlainan.
Kemudian baru mereka susun pelaburan
mereka dalam syarikat-syarikat itu.
Barulah ditentukan syarikat mana yang
akan menjadi syarikat holding, yang mana menjadi syarikat subsidiari.
Bagi tujuan menyusun pelaburan dalam
beberapa syarikat, Company Secretary yang berpengalaman dapat memberi khidmat
nasihat profesionalnya.
KESEPULUH: "Dalam tempoh 3 tahun kita membuka
bisnes, fokus pada memastikan bisnes kita survive. Fikirkan macam mana supaya bisnes
tak lingkup."
KESEBELAS: Tip memulakan bisnes....
Jangan, jangan, jangan mula berfikir
begini: "Aku ada duit simpanan RM5k. Apa bisnes aku nak buat?"
Cara berfikir macam itu adalah silap
besar!
Apabila 'duit' menjadi titik permulaan
otak berfikir, maka otak kita cenderung melanjutkan fikiran itu kepada 2
persoalan:
+ Duit yang ada tidak cukup untuk bisnes yang mahu dibuka, jadi kenalah cari duit lagi.
+ Bagaimana mahu pinjam duit bank.
KEDUA BELAS: Risiko <--- Ini perkara lain. Istilahnya
'risks'.
Pertaruhan <--- Ini perkara lain.
Istilahnya 'bets'.Banyak orang muda tidak membezakan antara 'risiko' dan 'pertaruhan'.
Mereka anggap 'risks' dan 'bets' itu adalah 2 perkara yang sama dan serupa.
Akibatnya, apabila mereka mengambil 'risiko' besar, mereka juga membuat 'pertaruhan' yang besar!
Malah, banyak berlaku di mana 'risiko' yang mereka ambil adalah kecil. Tetapi mereka membuat 'pertaruhan' yang besar.
Contoh:
Menjual nasi dan lauk-pauk kepada orang yang lapar adalah bisnes keperluan.
Risiko bisnes itu gagal adalah sangat 'kecil'. Bisnes macam itu memang tak patut lingkup!
Tetapi banyak anak muda yang membuat 'pertaruhan' besar!
Mereka membuka restoran cantik dengan meminjam duit bank sampai puluhan ribu, malah ratusan ribu. Mereka berani-berani mencagarkan hartanah orang tua.
Ini banyak berlaku dalam kes restoran francais.
Ingat pesan ini!
Kita mesti berani mengambil risiko besar.
Tetapi jangan sekali-kali membuat
pertaruhan besar.KETIGA BELAS: Risiko Bisnes Pertama
Bisnes pertama boleh menyebabkan leher kita dibelit oleh hutang bank yang berat.
Kita bekerja lebih teruk daripada kerbau di sawah kerana terpaksa mencari duit demi membayar ansuran bulanan hutang bank.
Usia belum 30 tahun, nama sudah masuk dalam senarai hitam CTOS.
Malah bisnes pertama kita boleh menyebabkan kita jatuh muflis pada usia yang masih muda.
+ Jangan berhutang dengan bank demi
membuka bisnes pertama.
+ Jangan pilih bisnes francais. Jangan!+ Jangan pilih bisnes yang lambat hendak dapat pulangan modal.
KEEMPAT BELAS: Memilih Produk
Apabila memilih produk yang macam apa
yang mahu dikeluarkan, ambil kira persoalan ini: Apakah suatu hari nanti anak
kita mahu meneruskan bisnes kita itu nanti?
Sebagai contoh, kita mahu mengeluarkan
dan menjual acar ikan kering talang. Resipinya adalah resipi yang diwarisi dari
nenek kita.
Cuba bayangkan, apakah anak kita suatu
hari nanti mahu meneruskan bisnes kita yang membuat dan menjual acar ikan
kering?
KELIMA BELAS: TANYA: Bagaimana caranya
kita mahu kenal syarikat penipu dan penyontot.
JAWAB: Skrip mereka serupa sahaja. Tema skrip mereka adalah: "Kami mahu tolong orang."
KEENAM BELAS: Tip memilih aktiviti
bisnes...
Pilih aktiviti yang membolehkan kita
memiliki 4 buah anak syarikat dalam tempoh 7 tahun kita menjalankan aktiviti
itu. Tiap-tiap anak syarikat itu mampu berdiri sendiri.
KETUJUH BELAS: Tip bisnes....
+ Jual barang yang laku sahaja.+ Jual barang hasil keluaran orang lain.
+ Jual pelbagai jenis barang keluaran orang-orang lain.
+ Beli di sini, jual di sana. Beli di sana, jual di sini.
KELAPAN BELAS: Dalam satu kajian (di US) didapati salesman
kereta yang mengamalkan sikap bekerjasama dengan salesman-salesman lain purata
menerima komisen 300% lebih tinggi daripada salesman yang mengamalkan sikap
bersaing.
KESEMBILAN BELAS: Tip bisnes....
Apakah tuan menjalankan bisnes secara
self-employed? Jika ya, sebaiknya jangan buat bisnes self-employed lebih daripada 4 tahun.
Selama 4 tahun itu, kumpulkan duit untuk dijadikan modal membuka bisnes baru.
KEDUA PULUH: Bisnes pertama yang tidak ideal....
+ Memerlukan kedai.
+ Memerlukan pinjaman wang tunai sebagai
modal.+ Memerlukan penggunaan alat kerja yang mahal.
+ Memerlukan pengambilan banyak pekerja.
+ Memerlukan tempoh yang panjang sebelum membuat keuntungan.
KEDUA PULUH SATU: Memilih bisnes pertama....
+ Bisnes itu jenis self-employed.
+ Bisnes itu modalnya sangat kecil.+ Bisnes itu dapat dimulakan dengan apa yang dalam tangan.
+ Bisnes itu diperlukan oleh banyak orang.
+ Pilih bisnes servis yang kita sendiri dapat melakukan servis itu.
+ Servis itu tidak menggunakan peralatan mahal.
+ Skill servis itu mudah dipelajari.
+ Servis itu mudah dijual kepada klien berduit.
KEDUA PULUH DUA: Apa itu bercakap dalam trek sendiri?
+ Kita mempunyai produk kita. Orang lain mempunyai produk mereka.
+ Kita mahu supaya orang lain memilih produk kita. Kita terangkan sahaja kebagusan-kebagusan produk kita. Lama-lama mereka akan nampak kelebihan produk kita itu.
+ Tidak membanding-bandingkan produk kita dengan produk orang lain.
+ Tidak memburuk-burukkan produk orang lain.
KEDUA PULUH TIGA: Tip bercakap dengan businessman yang berminda
pejaya... (2)
Perkara-perkara yang menyebabkan mereka
suka dan mahu menyambung percakapan dengan kita:
+ Beri informasi bisnes yang mereka tidak
tahu.
+ Kemukakan cadangan yang berguna kepada
bisnes mereka.+ Maklumkan peluang-peluang bisnes yang kita tahu.
+ Tawarkan kerjasama dan pertolongan
KEDUA PULUH EMPAT: Tip bercakap dengan
businessman yang berminda pejaya... (1)
Perkara-perkara yang menyebabkan mereka
cepat bosan dengan kita:
+ Kita merengek-rengek tentang nasib
malang peniaga Melayu.+ Kita bercakap tentang masalah-masalah bisnes.
+ Kita bercakap dengan menggunakan pendapat peribadi.
+ Kita menyalahkan pihak itu dan pihak ini.
KEDUA PULUH LIMA: Konten Percakapan
Kajian (di US) mendapati konten
percakapan golongan yang gagal berbeza daripada konten percakapan golongan yang
berjaya.
Golongan yang gagal:
+ Mereka cenderung bercakap tentang masa
dan peristiwa-peristiwa malang yang telah berlaku. Mereka banyak menggunakan
perkataan 'dulu', 'kerana' dan 'sebab'.+ Mereka bercakap tentang pelbagai kesukaran dan kegagalan yang pernah mereka alami.
+ Apabila bercakap tentang masa depan, mereka membuat ramalan-ramalan negatif.
+ Mereka menganalisa kesalahan dan kesilapan pihak-pihak lain.
+ Mereka melihat diri mereka sebagai mangsa kejahatan orang lain. Mereka mempersalahkan orang-orang lain atas musibah yang menimpa diri mereka.
Golongan yang berjaya:
+ Mereka banyak bercakap tentang masa
hadapan dan perkara-perkara baik yang dapat dilakukan.
+ Apabila bercakap tentang masa lalu,
mereka banyak bercakap tentang kejayaan dan peristiwa yang baik yang dialami.+ Apabila bercakap tentang masalah, mereka fokus pada cara-cara bagaimana sesuatu itu dapat dilakukan dengan lebih berkesan. Mereka banyak menggunakan perkataan 'akan' dan 'supaya'.
+ Mereka membuat ramalan-ramalan positif.
+ Apabila mengalami mengalami musibah, mereka bercakap tentang bagaimana mahu memperbaiki cara kerja mereka. Mereka tidak menyalahkan pihak lain.
KEDUA PULUH ENAM: Mengurus risiko apabila memberi kuasa kepada staff Gen-Y....
Staff Gen-Y masih muda. Mereka belum
banyak melakukan kesilapan yang menyebabkan syarikat rugi.
Namun mereka perlu diberi kuasa membuat
keputusan yang berkaitan dengan tugas-tugas mereka sendiri.Gunakan tip ini:
+ Berikan job scope yang specific.
+ Kuasa yang diberikan hendaklah yang berkaitan job scope itu sahaja.
+ Terangkan dengan specific jumlah kerugian yang mereka diizinkan melakukannya.
Contohnya, katakan begini kepada Gen-Y
itu:
"Setiap bulan, tuan boleh melakukan
kesilapan yang kerugiannya tidak boleh lebih daripada RM300."
KEDUA PULUH TUJUH: Ketua external locus....
KETUA: Saya sudah terangkan satu persatu
prosedur itu kepada staff. Tapi mereka tidak lakukan. Prosedur mudah pun mereka
macam tidak faham.
MENTOR: Puan bersikap menyalahkan staff.
Itu perbuatan orang yang external locus.
KETUA: Tapi memang perkara itu betul.
Kalau mereka faham, apa sebab mereka tidak buat?
MENTOR: Puan menyalahkan orang lain. Puan
menyalahkan staff puan. Itu menyebabkan produktiviti puan rendah. Sampai
sekarang problem itu belum dapat puan selesaikan.
KEDUA PULUH LAPAN: Strategi mengurus kekalahan....
Rujuk sirah Perang Uhud.+ Tiada post-mortem.
+ Tiada siasatan.
+ Tiada analisis.
+ Tiada diskusi.
+ Tiada pertuduhan.
+ Tiada pembelaan.
+ Tiada kesalan.
+ Tutup mulut.
+ JALAN TERUS!
KEDUA PULUH SEMBILAN: Tip memerah otak orang muda....
+ Apabila tidak setuju, diam. Angguk-angguk sahaja.
KETIGA PULUH: Bagaimana peluang bisnes dapat dicipta? (1)
Tengok siapa di sekeliling kita yang
mempunyai masalah yang memerlukan penyelesaian. Selesaikan masalah mereka.
Itulah peluang bisnes. Contoh: MASALAH: Banyak perempuan mahu memakai tudung shawl, tetapi mereka tidak pandai membelit-belitkan shawl itu di kepala mereka.
PELUANG: Cipta shawl gaya serkup. Shawl jenis ini sedang laku keras sekarang.
KETIGA PULUH SATU: Mempergunakan
kelebihan lelaki....
Apabila syarikat kita perlu mendapatkan
kerjasama daripada mana-mana pihak:+ Kita tidak perlu pergi berunding sendiri.
+ Hantar kuda-kuda perang lelaki yang pergi berunding bagi pihak kita.
+ Beri kuasa membuat keputusan kepada kuda-kuda perang itu.
Tip ini adalah berdasarkan hasil banyak kajian dan eksperimen yang mendapati:
+ Kata-kata lelaki lebih berdaya-pengaruh
dibandingkan dengan kata-kata perempuan.
+ Lelaki lebih terpengaruh kepada
kata-kata lelaki.+ Perempuan lebih terpengaruh kepada kata-kata lelaki.
Salah satu ilmu yang sangat penting
dipelajari oleh usahawan yang mahu membangunkan syarikatnya adalah ilmu
gearing-ratio atau nisbah gearing.
Nisbah gearing menunjukkan keteguhan
kewangan syarikat.
Nisbah gearing dikatakan ‘tinggi’ apabila
jumlah hutang syarikat lebih besar daripada jumlah modal berbayar syarikat, dan
lebih besar daripada jumlah nilai aset syarikat.
Bank tidak akan meluluskan permohonan syarikat bagi mendapatkan lebih banyak fasiliti apabila gearing syarikat tinggi.
Rujukan: Puan Ainon Mohd
3 -14 Jun 2015