Tindakan syarikat telekomunikasi yang
dilihat tidak telus dalam urusan perkhidmatan data internet disifatkan satu
penipuan yang harus ditangani segera oleh kerajaan.
Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam
Malaysia (PPIM) Datuk Nadzim Johan berkata, pihaknya menerima banyak aduan
daripada orang ramai berkenaan hal berkenaan dan ia dilihat semakin berleluasa.
Telco juga mengamalkan bentuk perniagaan
yang tidak sihat dalam pelan perniagaan data yang ditawarkan mereka.
Menurut beliau lagi, apa yang dialami
para pengguna kini merupakan satu bentuk penipuan telco dan ada kes juga di
mana pelanggan melanggan data tetapi langsung tidak menerima perkhidmatan
seperti yang dijanjikan.
“Itu penipuan lah tu, patutnya jika
pelanggan melanggan 3 gigabyte (GB) patutnya tiga, dapatnya 1.5GB kadang-kadang
tidak dapat langsung, orang pun marah pilih syarikat telekomunikasi lain tetapi
perlu menandatangani kontrak selama dua tahun.
“Jika ada pengguna tidak bayar, tiap-tiap
bulan dikenakan penalti pula setiap bulan RM50… Akhirnya ada pengguna sampai
perlu membayar RM20,000 lebih bermula daripada hanya RM200 yang tidak dibayar,”
katanya.
Berikut antara penipuan syarikat TELCO
yang didedahkan Ketua Aktivis PPIM Datuk Nadzim Johan.
Perayauan Antarabangsa (Roaming) - Caj
sehingga mencecah RM80,000 selepas berada di luar negara tanpa mengetahui
wujudnya perkhidmatan berkenaan, bila dibuat aduan kepada syarikat
telekomunikasi (TELCO), pihak TELCO mendakwa perkhidmatan itu memang sudah
tersedia di dalam langganan.
Kehilangan Kredit Pra-Bayar - Syarikat
TELCO mengambil sejumlah kredit daripada akaun pengguna atas sebab perkhidmatan
data internet harian padahal, pelanggan itu sudahpun membuat langganan untuk
data internet secara bulanan, selepas membuat aduan, barulah jumlah kredit
berkenaan dikembalikan semula, jika tidak dibuat aduan, kredit berkenaan akan
hilang. Bayangkan berapa banyak kes kehilangan kredit sebegitu tidak yang tidak
dibuat aduan.
Pelan Data Internet - Pelanggan yang
memohon langganan 3 Gigabyte (3GB) contohnya, tetapi hanya mendapat 1.5GB dan
ada aduan yang diterima PPIM, tidak menerima apa-apa langsung langganan.
Kesahihan Baki Data Internet - Pakej data
internet yang dilanggan 3GB didakwa sudah habis digunakan oleh syarikat TELCO
biarpun selepas hanya beberapa hari dilanggan, untuk terus menggunakan data
internet.
Penalti Bayaran Lewat - Ada aduan
diterima PPIM, pelanggan syarikat TELCO terpaksa membayar sehingga RM20,000
akibat penalti RM50 sebulan yang dikenakan syarikat TELCO bermula daripada
jumlah RM200 yang tidak dibayar.
Panggilan Tidak Berjawab - Panggilan
pelanggan syarikat TELCO jika tidak dijawab, ianya tetap akan dicaj biarpun
tidak sampai satu saat.
Caj Melampau Tidak Munasabah TELCO - Caj
untuk mendengar pesanan suara (voicemail), caj untuk menerima bil dicetak dan
caj untuk mendapatkan bil terperinci.
Mesej Berbayar Yang Tidak Dilanggan -
Tambahan kepada penipuan syarikat TELCO di Malaysia seperti yang dialami oleh
SP sendiri, kredit sebanyak RM1 akan dipotong selepas membuka mesej yang
dihantar oleh penyedia rangkaian sedangkan tiada langganan pernah dilakukan.
Kejadian hanya disedari selepas berbulan-bulan menerima mesej beberapa kali
seminggu. Sial punya selkom..
Siapa Pantau Kesahihan Penggunaan Data?
Mudah untuk syarikat telekomunikasi
(Telco) sekadar menghantar SMS memberitahu kita sudah habis guna dan sila beli
lagi kalau nak guna lagi. Nampak macam kaedah marketing untuk perah duit
pelanggan sendiri.
Kalau perkiraan data yang dirakam dalam
telefon bimbit dikatakan tidak sama dengan jumlah yang dikira syarikat
telekomunikasi (Telco), maka siapa yang harus dipercayai untuk memastikan
pengguna mendapat jumlah data yang tepat seperti yang dijanjikan?
Di mana pengguna hendak periksa dengan
tepat dan dipercayai jumlah yang telah mereka gunakan?
Untuk berlaku adil kepada kedua-dua pihak
yakni pengguna dan telco agar tidak wujud sebarang syak wasangka atau curiga,
maka satu mekanisme pemantauan bebas perlu diwujudkan.
Pelanggan harus ada cara untuk mengetahui
jumlah sebenar penggunaan dan bukannya bergantung kepada kata-kata telco
semata-mata."
Bukan kita dah lama cakap ke bende ni
semua dalam ONEXOX ...
Mcm ni la tak payah la nak buruk burukkan perniagaan orang lain ( kekekekeke) Jom bersama kami di ONEXOX
Mcm ni la tak payah la nak buruk burukkan perniagaan orang lain ( kekekekeke) Jom bersama kami di ONEXOX
Anda pasti tidak akan tertipu dgn iklan
iklan merapu , anda pasti merasakan penjimatan yg ketara , anda pasti dpt
menggunakan INTERNET BERKELAJUAN TINGGI tanpa sekatan , Anda boleh memeriksa
baki data anda , Anda tidak akan kehilangan kredit ... Tapi nak bagi semua ni
kita tak mampu nak keluar tv dan billboard ..membazir je tu ..boleh hubungi
DEALER DEALER kami yg semakin besar jumlahnya di MALAYSIA ...
Selamat Berjimat
Rujukan: CEO ONEXOX, ARIE SYAM