Saturday, 6 September 2014

APA BEZA STARTERPACK HITAM 'XOX PREPAID PLUS' DAN STARTERPACK HIJAU 'ONEXOX'?

xox mobile/xox berhad ialah sebuah MVNO yg menyedia perkhidmatan mudah alih kpd pelan 'xox prepaid plus' (starterpack hitam) & 'onexox' (starterpack hijau). Mobile Virtual Network Operator @ 'pengendali rangkaian mudah alih maya' ialah yg menyediakan perkhidmatan telekomunikasi tanpa pencawang sendiri. kedua-duanya membawa pelan yg berbeza dari segi kadar panggilan kpd pelanggan, ciri-ciri perkhidmatan dan juga strategi pemasaran.
Strategi pemasaran yg digunakan oleh 'xox prepaid plus' adalah bersifat tradisional dimana melibatkan kos pengiklanan & operasi yang besar; para usahawan telco yg ingin menceburi perniagaan dgn pelan 'xox prepaid plus' ini mesti mempunyai syarikat berdaftar, premis kedai, dikenakan komitmen jualan yg tinggi serta modal yg agak besar.
Sebaliknya, strategi pemasaran bagi pelan 'onexox' yang diedarkan secara eksklusif oleh one xox sdn.bhd. (anak syarikat xox berhad) ialah dgn tidak mengamalkan konsep pengiklanan secara terbuka serta menawarkan lebih penjimatan kpd pelanggan menerusi pelan fleksi '2in1' yg terdapatnya kadar mudah, kadar biasa dan tak dilupakan juga kadar 'smackdown' untuk 10 family&friends ke semua rangkaian; perkhidmatan yg sejajar dgn tuntutan syariah dimana tiada caj-caj tersembunyi, tiada pakej internet 'pay-as-you-use' yg akan menjadi beban kpd pemilik handphone yg majoritinya kurang bijak menguruskan HPnya, tidak mengkaburi pelanggan dgn apa jua promosi-promosi 'percuma', internet 'unlimited' dan sebagainya.
Sebelum seseorg usahawan telco yg ingin menceburi perniagaan onexox, seseorg itu hanya perlu bermula sebagai pelanggan onexox. drpd situ, pelanggan sudah layak menikmati insentif jika mengesyorkan onexox kpd kenalannya.. tiada yuran tambahan serta tiada komimen! seterusnya, jika ingin bergiat sebagai pengedar, pelanggan itu bolehlah membuat permohonan utk menjadi pengedar. sungguhpun kadar perkhidmatan onexox agak murah dan sgt berpatutan, insentif kpd para pengedar adalah sgt lumayan kerana repeat topup pasti berlaku drpd pelanggan2 yg selesa dgn harga starterpack dan caj panggilan yg tidak keterlaluan disamping mendapat akses pengedar telco yg sepenuhnya dimana setiap pengedar yg bermula dari kecil boleh membuat pendaftaran baru termasuk MNP serta boleh menyemak status permohonan MNP dgn sendiri tanpa melalui pihak ke-3. kos permulaan sebagai 'pengedar penuh' adalah sgt berpatutan bersesuaian dgn tahap ekonomi 'org2 kita' dan tidak dimestikan mempunyai syarikat atau premis kedai. 'on-job guide/training' secara online atau offline juga disediakan bagi membantu para usahawan yg kurang pengalaman.

Rujukan : Syed Alfaremy CMO ONEXOX