Monday, 15 September 2014

Bagaimana syarikat telekomunikasi mengaut keuntungan?

Assalamualaikum

Setiap Telco diMalaysia ini mempunyai sasaran pelanggan yg berbeza mengikut perubahan teknologi yg semakin canggih.Panggilan suara kini sudah mula berkurangan dan penggunaan data semakin meningkat .

Kebanyakan Telco tahu cara penggunaan pelanggan melalui analisis yg dilakukan setiap hari . Kekerapan pelanggan membuat panggilan , masa bercakap , sms , data dan banyak lagi . Behaviour pelanggan menjadi teras kepada keuntungan setiap telco .

Blok panggilan merupakan pekara yg paling senang untuk mengaut keuntungan kerana rata rata pelanggan tidak melihat jam semasa membuat panggilan .Disebabkan itu panggilan 2 blok perminit sangat sesuai dgn pelanggan yg bercakap dibawah 30 saat .

Panggilan dibawah 30 saat adalah jumlah panggilan yg paling banyak dilakukan oleh masyarakat kita . Ianya menyumbang kepada hampir 90 % revenue panggilan suara . Sebab itu selalu lah melihat charge panggilan pendek di semua telco yg anda gunakan .

Perkhidmatan data jugak menyumbang keuntungan yg banyak kepada telco. Sekali lagi tabiat penggunaan data oleh masyarakat kita membuat syarikat ini mengambil segala peluang utk mengambil keuntungan . Contohnya PAY PER USE ...dimana kita terlupa hendak menutup perkhidmatan data lantas kredit yg ada di charge sebanyak 5 sen atau 10 sen per kb ..

Dan ada banyak FUP (fair ussage policy) yg akan menyebabkan anda berkongsi kelajuan data jika pengunaan sesuatu masa menjadi banyak .. ibarat beli data berkelajuan 4 G tetapi hanya dapat kelajuan 3.6 MBPS ... 4 G atau LTE sepatutnya mempunyai kelajuan diantara 20 MBPS hingga 100 MBPS ..

ONEXOX bukan yg terbaik tetapi kita akan cuba utk memenuhi keperluan pengguna dgn kadar yg terendah dan berdaya saing ..

Kami baru bermula ditahun 2014 bersama ONEXOX ..beri kami masa untuk menjadi lebih baik ..Sokongan anda sgt sgt penting utk kami meneruskan perjuangan kami membuktikan entiti bumiputera tidak malas , berdaya saing dan amanah .. Insyallah

Semoga penjelasan saya cukup utk menjawab soalan soalan perbandingan dgn telco telco lain .. sudah lebih 100 ribu pelanggan aktif dicipta oleh rakan niaga kami dan majoriti berpuas hati dgn perkhidmatan kami walaupun kami tau ada banyak lagi ruang penambahbaikan perlu dilakukan ...

Terima Kasih kerana bersama kami

Salam semua


Rujukan: CEO ONEXOX, Ariesyam